Lidingö

Veckobrev v44 (31/10)

31 oktober 2022

Hej Rotaryaner,

Vid fredagens Rotarylunch den 28 oktober samlades totalt 29 medlemmar och gäster för att lyssna till f.d. Riksdagsledamoten för Liberalerna, läkaren och forskaren Barbro Westerholm som på ett inspirerande sätt berättade om sitt arbete mot åldersdiskriminering. Efter nästan 30 år i riksdagen har Barbro nu lämnat riksdagsarbetet för att istället ägna sig åt opinionsbildning. En fokusfråga för Barbro  är hur vi i Sverige ser på våra äldre. Vi bör kanske hellre använda begreppet "ÅRSRIKA" istället för gamla. Barbro betonade hur viktigt det är att samhället ökar sina insatser för att minska årsrikas ensamhet. Idag är det många årsrika som är deprimerade. dagens  lösning är ofta att skriva ut medicin när det istället kan botas av mindre ensamhet.  Barbros senaste bok handlar just om åldersdiskriminering.

Efter att Rotaryklockan slagit kom det många intressanta frågor och synpunkter.t. En slutsats blev att det finns mycket förbättringar vi kan göra för att motverka dagens åldersdiskriminering. Barbro avslutade med att signera sin bok till några glada medlemmar. Bifogat är en bild på Barbro när hon håller föredraget.

Nästa fredag (4/11) är det på grund av höstlov inget veckomöte. Men fredagen den 11 november träffas vi igen. Notera mer om kommande föredrag finns på vår nya hemsida::https://lidingo.rotary2350.se/sv/ Du kan även klicka på  texten "KALENDER6" längst upp i detta mail. Då kommer du till kalendern på vår hemsida.

Ha ett skönt höstlov!

Solveig Andrén, President genom Christer Åkerhielm, Sekreterare