Stockholm Brommaplan
Stockholm Brommaplan

Julhälsning från presidenten

23 december 2022

Kära vänner i Rotary Brommaplan!

Jag vill skicka en julhälsning så här precis innan juldagarna träder in. Det har varit en spännande höst med många intressanta möten och föredrag. Det är stort att tillhöra ett sammanhang där man tillsammans har kommit överens om att på olika sätt, med olika förmågor, bidra till att göra vårt samhälle och vår värld lite bättre. Det skall vi vara stolta över!

Så därför, alldeles oavsett hur er jul ser ut, vill jag tillönska er alla en god och närvarande jultid och jag ser fram emot att få träffa er i olika sammanhang, inte minst i Sveriges, troligen, trevligaste Rotaryklubb, Stockholm Brommaplan!

Torbjörn Gustavsson, President

P.S. Eftersom flera av er har varit bekymrade över att det nu kan bli flera veckor utan diverse ”fredags-plattityder” från tjänstgörande President Gustavsson skickar jag även med en lista över plattityder som kan användas över julledigheten. D.s.

1. “Det blir i alla fall ljusare”

Betyder: Det har kommit snö vilket innebär att du inte längre behöver “ekoloda” dig fram som en fladdermus.
Kan användas: När någon halvbekant eller hantverksperson ilsket stampar och borstar av sig av sig snö i din hall. Ok, det är katastrofalt kallt och eländigt ute, men det blir i alla fall någon millilux ljusare. Som upplagt för en smocka från den som kommer utifrån!

2. “Snart vänder det!”

Betyder: Snart vill man inte cutta sig riktigt lika mycket när man kliver upp på morgnarna för att det är “natta i kölhus”.
Kan användas: När man stöter på en hålögd like under morgonpendlingen och vill erbjuda en strimma platt hopp.

3. “Hellre snö än slask”

Betyder: Att du är vintersportare.

4. “Brrr, kallt ute idag”

Kan användas: När du stör dig på att folk klagar på kylan och/eller har köpt nya vinterskor.

Betyder: Du vill egentligen amputera benen men måste kallprata.
Kan användas: Vid total hjärndödhet eller när du möter någon med pappadroppe på näsan.

5. “Vi har bestämt oss för att strunta i julklappar i år”

Betyder: Ge mig godhetspoäng.
Kan användas: När man helt vill punktera den goda stämning som byggts upp veckan innan julledigheten när man äntligen har ett handfast ämne (julklappsinköp) att avhandla runt lunchbordet på jobbet.

6. “Jag har närt en kommunist vid min barm!”

Betyder: Ett passivt aggressivt ”Håll tyst” till ovanstående.
Kan användas: När man helt enkelt vill få tyst på “struntar i julklappar”-personen. Inte för att hen inte får strunta i julklappar, men för att hen kanske inte ska prata så mycket om det.

7. “Jag vill ha nåt fräscht på julbordet/Nu vill man verkligen ha sallad!”

BUBBLARE

• “Det är så synd att ljusen måste plockas ner efter jul – det är ju fortfarande mörkt”/ “Julbelysningen kvar fortfarande?”

• “Ska du hämta tidningen?” – OBS specifik plattityd, kan bara användas en dag under året.

• “Jag hade kunnat stå ut med kylan om det i alla fall var snö.” (alternativ till “det blir i alla fall ljusare” om det inte har hunnit snöa än).

• “Jag brukar baka lussebullar med X för då blir de mycket saftigare.”

• “Vi brukar ha ädelost på pepparkakorna.”

• "Julkalendern har inte varit bra sen 'Mysteriet på Greveholm'"

• "Börjar det inte pyntas och spelas julmusik tidigare för varje år?"

• “Jansson är alltid godare dagen efter när den har fått ‘stå till sig’ lite.”

• "Vi brukar köra det här 'julklappsspelet'."

• Bilder på blodgrape i sociala medier – en sk visuell plattityd.

2024 © RC Stockholm Brommaplan - alla rättigheter förbehålles