Yrkes- och Samhällstjänstkommitténs arbete

tisdag 24 maj 2016

Per Klingbjer

Klubben driver flera projekt inom områdena Mentorskap och Ung Företagsamhet samt Omsorg, Mångfald och Integration.

Rotary Uppsala Norra driver ett antal projekt inom områden där klubben har en stark profil - företagsamhet, omsorg samt mångfald och integration. Huvuddelen av arbetet koordineras genom Yrkes- och samhällstjänstkommittén i klubben.

Studiebesök

Klubben genomför 1-2 studiebesök per halvår. Studiebesöken sker oftast i samband med ett aktuellt tema på något lunchföredrag.

Ung Företagsamhet

Klubben har länge varit engagerad i Ung Företagsamhet (UF) och var med vid starten i Uppsala. I dag är över 1000 elever i Uppsala Län involverade i verksamheten. Några av klubbens medlemmar har under 2015/2016 varit anlitade som mentorer till några av UF-företagen.

Mentorskap

Medlemmar i klubben är mentorer för unga entreprenörer i Uppsala. Projektet är ett samarbetsprojekt med Drivhuset i Uppsala. Syftet med projektet är att minska trösklarna till företagande och bidra till en positiv företagsutveckling i Uppsala. Handgriplig hjälp med affärsmodeller, finansieringsplaner, kontakter med myndigheter och banker, etc. är några av de sakerna mentorerna hjälper till med.

Omsorg, mångfald och integration

Klubben har inlett ett stöd- och samarbetsprojekt med Röda Korset. Prioriterat områden har varit stöd till barn med posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) och utreseboende barn boende på f.d. Åby fångvårdsanstalt. Ett annat projekt är volleyboll-projektet där kristna svenska och muslimer från Afghanistan tränar och spelar volleyboll tillsammans. Projektet går ut på att föreningarnas manliga och kvinnliga medlemmar samtränar och spelar matcher mot andra lag. Klubben har också ett samarbete med Akademiska Barnsjukhuset och vi delar ut julklappar till barnen som måste stanna kvar på sjukhuset under julen.

Yrkes- och Samhällstjänstkommittén består av Leif Glantz (ordf), Lars Grandin och Cecilia Danckwardt-Lillieström. Kontakta gärna Leif Glantz om du vill veta mer, vill inleda ett samarbete med oss eller om du vill bidra på något annat sätt.

Leif Glantz
leif.glantz(at)icloud.com